Ce înseamnă să fii lider de închinare (Partea IV)
În ultima secţiune, am discutat despre modul în care conducerea este confirmată şi se afirma în diferite trăsături de caracter. Am accentuat faptul că abilităţile liderului vor reflecta mai mult decât un singur dar, mai exact ceea ce numim un ciorchine de daruri. În această secţiune, vom discuta despre asteptările personale, familiale si sociale înalte cu privire la lideri. Întâi să aruncăm o privire asupra influenţei pe care o are închinarea şi liderul de închinare asupra congregaţiei.
Liderul de închinare în procesul de maturizare
Pe de o parte, aşa cum am discutat, chemarea Lui Dumnezeu este suverană. Totuşi, pe de altă parte, cel chemat trebuie să fie matur spiritual şi cu discernământ ca să împlinească ceea ce Dumnezeu i-a încredinţat şi să fie atent să nu se descalifice singur. 1 Tim. 3 şi Tit 1 discuta caracteristicile (sau semnele maturităţii spirituale) necesare conducerii bisericii. Deşi aceste pasaje vorbesc specific despre prezbiteri şi diaconi, putem aplica aceleaşi cereri şi celor ce conduc poporul Domnului în prezenţa Lui prin închinare. Când vei lua în considerare faptul că predicatorii şi învăţătorii le spun creştinilor cum să trăiască pe pământ şi liderii de închinare îi învaţă cum să trăiască în eternitate, vei începe să înţelegi importanţa integrităţii spirituale a liderilor de închinare.
Din cauza rolurilor influenţiale pe care le au, liderii de închinare trebuie să menţină o trăire excelentă, care se va integra cu exprimarea personală a închinării. Mulţi oameni subestimează influenţa liderilor de închinare asupra spiritualităţii congregaţiei. Ţine seama de următoarele influenţe pe care liderul de închinare le are asupra bisericii lor:
1. Cântecele şi stilul pe care liderul de închinare le alege ghidează în mod semnificativ şi formează exprimarea congregaţiei în închinare.
2. Libertatea pe care liderul de închinare o permite va dicta, foarte probabil, libera exprimare a închinării şi lucrării comunităţii.
3. Măsura în care liderul de închinare cheamă puterea Lui Dumnezeu va fi măsura în care congregaţia se va bucura de oportunităţile pe care puterea Lui Dumnezeu ni le dă pentru zidirea trupului Lui Hristos.
4. Intimitatea în închinare va stimula foarte probabil în adunare intimitatea unii faţă de alţii şi cu Dumnezeu.
Cu alte cuvinte, închinarea congregaţiei, incluzând închinarea indivizilor în mijlocul adunării, va absorbi personalitatea şi spiritualitatea liderului de închinare şi a stiulului său. Deci, este de o importanţă covârşitoare ca liderul de închinare să îşi menţină responsabilităţile morale şi etice în mijlocul adunării, comunităţii şi înaintea Lui Dumnezeu. La fel, membrii echipei de închinare trebuie să întruchipeze aceleaşi standarde.
Pentru un motiv pe care nu-l pot explica, se pare că este o practică comună aceea de a ignora aceste cerinţe de bază ale conducerii în ce priveşte liderii de închinare şi echipele lor. Din anumite motive, oamenii cu probleme şi cei slabi în credinţă sau unii care au “scăpări” în a trăi o viaţă neprihănită sunt încurajaţi sa “se alăture corului” sau să se implice la sunet sau în lucrarea de prezentare multimedia. De ce facem asta? Aceasta doar le adaugă ceva la problemele pe care deja le au pentru că Satan întotdeauna atacă cel mai tare pe cei ce slujesc în mod vizibil pe Domnul. Făcând aşa devenim ca fariseii condamnaţi în Mat. 23:4 că pun greutăţi mari pe spatele oamenilor. De ce trebuie să adăugăm greutăţi pe spatele fraţilor şi surorilor? Ca oameni responsabili în a zidi trupul Lui Hristos, ar trebui să încurajăm sfinţii cu probleme să primească ajutorul de care ei au nevoie pentru a deveni suficient de puternici şi maturi spiritual pentru a putea sluji cu credincioşie. Atunci, ca lideri de echipă, trebuie totdeauna să fim sensibili, în primul rând, la sănătatea noastră spirituală şi apoi la sănătatea spirituală a membrilor din echipă.
Există un alt aspect pe care ar trebui să îl luăm în considerare. Când uzurpăm Cuvăntul Lui Dumnezeu suntem pasibili de judecata Lui; judecată pentru neascultarea de Dumnezeu precum şi alte acţiuni ce nu sunt în acord cu voia sau cu planul Lui Dumnezeu. Neascultarea întotdeauna reduce eficienţa lucrării noastre şi ne descalifică. În consecinţă, trebuie să alegem ca membrii în echipă pe aceia ce dezvoltă o maturitate creştină onorabilă în ochii Lui Dumnezeu, a familiei lor şi a comunităţii. Deasemenea, ca lideri de echipă, trebuie să fim mereu atenţi şi să folosim oportunităţi pentru a maturiza spiritual echipa.
Cerinţe biblice pentru lideri
În această secţiune, vom discuta competenţele biblice ale liderului extrase în principal din 1 Timotei şi Tit. Vom investiga în mod specific competenţele pesonale, familiale şi bisericeşti şi obligaţiile liderului spiritual.
Competenţele personale
Conducerea spirituală eficientă este consecinţa maturităţii spirituale a liderului. Conducerea nu înseamnă a face mai mult, a face lucrurile mai bine, a fi ocupat sau a obţine rezultate. Acestea a fost motoarele obişnuite a multor teorii învechite despre conducere. Aşa cum am văzut în exemplele lui Gary şi Zach, conducerea este manifestarea calităţii personale de lider şi în particular, conducerea spirituală este manifestarea spiritualităţii celei mai adânci a liderului. Conducerea spirituală eficientă porneşte dintr-o relaţie vitală şi vibrantă cu Dumnezeul cel viu şi o înţelegere profundă a sinelui.
În procesul fundamental al maturizării spirituale şi personale, liderul dezvoltă un simţ al scopului. Acest scop unic îl diferenţiază pe lider de colegii lui sau ai ei în ceea ce Edwin Friedman ar numi “autodiferenţiere”. După Friedman, “diferenţierea înseamnă capacitatea (liderului) de a-şi defini propriile scopuri în viaţă şi valorile separat de presiunea de a rămâne la nivelul celorlalţi; să spui “EU” când alţii îţi cer să spui “NOI”. Friedman susţine, “… ei (liderii), când fac asta, devin proprietarii propriilor destine”. Liderii experimentează frecvent un sentiment de distanţă şi izolare faţă de grupul pe care îl conduc. Deci, este de asemenea de o importanţă majoră, ca liderul să menţină prietenii pentru ca Dumnezeu să poată crea ceva nou şi împrospăta sau poate avea posibilitatea să îi redirecţioneze sau să îi mustre prin ei. Aceste prietenii sunt de obicei în afara sferei lor de influenţă, ceea ce în unele cazuri poate cauza dezordine în grupul pe care îl conduc.
Cerinţele biblice şi spirituale pentru caracterul unui lider, relaţiile cu propria familie şi relaţiile în societate se pot vedea în tabelele 2-4 şi sunt luate în principal din 1 Timotei şi Tit.
1. Adevărat este cuvântul acesta: “Dacă râvneşte cineva să fie episcop, doreşte un lucru bun.”
2. Dar trebuie ca episcopul să fie fără prihană, bărbatul unei singure neveste, cumpătat, înţelept, vrednic de cinste, primitor de oaspeţi, în stare să înveţe pe alţii.
3. Să nu fie nici beţiv, nici bătăuş, nici doritor de câştig mârşav, ci să fie blând, nu gâlcevitor, nu iubitor de bani;
4. să-şi chivernisească bine casa şi să-şi ţină copiii în supunere cu toată cuviinţa.
5. Căci, dacă cineva nu ştie să-şi cârmuiască bine casa lui, cum va îngriji de Biserica lui Dumnezeu?
6. Să nu fie întors la Dumnezeu de curând, ca nu cumva să se îngâmfe şi să cadă în osânda diavolului.
7. Trebuie să aibă şi o bună mărturie din partea celor de afară, pentru ca să nu ajungă de ocară şi să cadă în cursa diavolului.
8. Diaconii, de asemenea, trebuie să fie cinstiţi, nu cu două feţe, nu băutori de mult vin, nu doritori de câştig mârşav,
9. ci să păstreze taina credinţei într-un cuget curat.
10. Trebuie cercetaţi întâi, şi, numai dacă sunt fără prihană, să fie diaconi. 1 TIM 3:1-10
Şi în Tit găsim:
6. dacă este cineva fără prihană, bărbat al unei singure neveste, având copii credincioşi, care să nu fie învinuiţi de destrăbălare sau neascultare.
7. Căci episcopul, ca econom al lui Dumnezeu, trebuie să fie fără prihană; nu încăpăţânat, nici mânios, nici dedat la vin, nici bătăuş, nici lacom de câştig mârşav;
8. ci să fie primitor de oaspeţi, iubitor de bine, cumpătat, drept, sfânt, înfrânat;
9. să se ţină de Cuvântul adevărat, care este potrivit cu învăţătura, pentru ca să fie în stare să sfătuiască în învăţătura sănătoasă şi să înfrunte pe potrivnici. TIT 1:6-9
Tabelul 3, mai jos, arată în ce mod aceste pasaje formează baza pentru competenţele personale ale liderului.
CARACTERISTICI | NOTE | |
IREPROSABILI ( trebuie cercetati)
1 TIM.3:2 | nu este nimic in viata liderului care sa-l impiedice sa-si duca la bun sfarsit chemarea divina | |
EXEMPLE 1 Petru 5:3 | ||
NEVINOVATIE
TIT 1:6,7 | ||
AUTOCONTROL
1 TIM 3:2; 11 ( FEMEI) TIT 1:8 | cumpatat in a actiona si a judeca.
arata liderul autodisciplina si stie sa isi tempereze propriile simtiri in scenariile de conducere? ce spune familia lui despre temperamentul sau? | |
SA NU FIE IUTE LA MANIE
TIT 1:7 | ||
RESPECTABIL
1 TIM.3:2,7,8,11 ( PENTRU FEMEI) | sa aiba o buna reputatie in biserica si in afara ei.
pot colegii lor si vecinii sa aiba o buna marturie despre ei? | |
OSPITALIER
1 TIM.3:2 TIT 1:8 | sa fie bland si iubitor, sa aiba abilitatea de a-i face pe oameni sa se simta confortabil.
se simt oamenii bine in casa lui? | |
SLUJITORI
1 PETRU 5:2 SA NU FIE AROGANT 1 PETRU 5:2,3 | “oricare va vrea sa fie mare intre voi sa fie slujitorul tuturor si cine vrea sa fie cel dintai sa fie robul tuturor, caci fiul omului nu a venit sa i se slujeasca ci el sa slujeascasi sa-si dea viata rascumparare pentru multi” marcu 10 :43-45
are dorinta sa slujeasca poporul domnului chiar si cand asta inseamna sa sacrifice propriile resurse? | |
CAPABIL SA INVETE PE ALTII
1 TIM.3:2 TIT 1:9 | trebuie sa invete cu convingere si autoritate doctrina sanatoasa . transfera adevaruri adanci despre imparatia lui dumnezeu? | |
SA NU FIE BETIV
1 TIM.3:3 SI 8 TIT 1:7 | a avut liderul iesiri in folosirea abuziva a bauturii si ce precautii poate el lua pt a nu cadea in aceasta dependenta. |
Competenţele în ce priveşte familia
Pavel adaugă în mod înţelept că liderii ar trebui să fie evaluaţi pe baza relaţiilor cu propriile familii. Specific, Pavel întreabă, “cum poate cineva conduce o biserică dacă nu-şi poate conduce propria familie?” 1 Tim.3:5″Familiile noastre sunt cele mai în măsură să discearnă caracterul nostru deoarece suntem zilnic cu ei; ei ne văd înălţimile noastre sau adâncimile. Tabelul 4 de mai jos ne arată calităţile unui lider bun în familie.
CARACTERISTICI | NOTE | |
SA AIBA UN SINGUR PARTENER IN CASNICIE
1 TIM.3:2, 12 TIT 1:6 | A fost cumva divortat? A comis adulter?
Este credincios sotiei lui (o singura persoana)? Care sunt implicatiile liderului in situatiile de divort sau relatie rupta pe care le-a avut? | |
SA-SI CONDUCA BINE FAMILIA
1 TIM.3:4, 12 SA-SI TINA COPIII IN SUPUNERE 1 TIM.3:4, 12 TITUS 1: 6 | Cum este familia? Se ocupa sa aiba cele necesare? Cum stau cu datoriile? Cat timp aloca vacantelor si recreatiei? Aceasta va spune despre prioritatile liderului. Vorbeste despre mediul pe care liderul il produce acasa. Sunt copiii lui incurajati sa isi foloseasca darurile sau sunt copie la indigo ale liderului? Daca sunt copia lui inseamna ca mediul copiilor este rigid si supercontrolat. Daca copiii sunt rebeli aceasta inseamna independenta si relatii slabe de familie. | |
SA AIBA PARTENERI RESPECTUOSI
1 TIM. 3:11 | Aceasta pare in afara contextului lucrarii, insa multe lucrari au fost ruinate de conflictele starnite de un partener nerespectuos. Mai mult, ultimul lucru de dorit in campul lucrarii este un o continua lupta in familie. |
Competenţe legate de biserică şi societate
În final, Pavel include cerinţele sociale. Din nou, pare pur practic. O reputaţie buna a liderului se va reflecta pozitiv în biserica pe care el sau ea o frecventează şi de asemenea le va da lor şi lucrării bisericii acces spre comunitate. Preocuparea socială a lui Pavel este imaginea pe care biserica o are în lume. Tabelul 5 arată competenţele sociale ale liderului.
CARACTERISTICI | NOTE | |
IREPROSABIL
1 TIM.3:2 | Si-a tinut cuvantul? Ce spun vecinii si colegii de munca despre el? | |
SA NU FIE INTORS LA DOMNUL DE CURAND
1 TIM.3:6 | Unii oameni sunt aruncati in lucrare prea devreme. Aceasta ii supune la presiuni pentru care nu sunt pregatiti. Ucenicizarea si mentorarea sunt modelele biblice pentru cei ce se dezvolta si nu scufundarea in lucrare. | |
SA AIBA O REPUTATIE BUNA
1 TIM.3:7 DEDICATI ADEVARURILOR ADANCI 1 TIM.3:9 TIT 1:9 | Pentru a avea o buna influenta in lucrare, trebuie sa nu se fi descalificat inainte de aceasta.
Cei ce sunt maturi spiritual pot conduce si invata pe altii in biserica. Se vad in viata liderului principiile scripturii? | |
SLUJIRE ANTERIOARA
1 TIM.3:10 | A fost el dedicat unei singure organizatii sau lucrari? Au avut ei lungi perioade de angajare la un loc de munca? Au ei prieteni vechi sau colegi? Au continuat ei in relatii in care s-au supus darii de socoteala? |
Problema este ca o conducere pe deplin calificată vine greu şi pâna la aceste moment lipsa de lideri în biserici continuă să crească începănd de la îngrijitoare de copii la şcoala duminicală şi până la membrii în comitet şi pastori. În consecinţă, nici un individ sau o echipă nu este perfectă şi liderul trebuie să angajeze mai multe tehnici care să permită creşterea dincolo de limitele imaturităţii. Aceasta arată cât de important este ca liderul în dezvoltare să fie o persoană ce are o credinţă adâncă ce continuă să-i conducă şi să-i călăuzească în tot adevărul şi dragostea cât şi nevoia de dare de socoteală.
Subiecte de reflecţie:
Dă-mi voie sa fac un comentariu înainte să îţi pun următoarele două întrebări. Există o foarte mare tendinţă să fii exagerat de critic cu tine însuţi şi pur şi simplu să renunţi pentru că vezi că ai prea multe de îndreptat. Mulţi mi-au zis la acest punct că se gandesc că a fi lider a fost o alegere greşită pentru ei. În mare parte, nu sunt de acord. Nu suntem perfecţi şi nici unul dintre noi nu îndeplinim toate cerinţele. Aminteşte-ţi că Dumnezeu califică pe cel chemat. Dumnezeu este interesat în ascultarea noastră nu în perfecţiunea noastră. Trebuie să ne străduim să ne conformăm vieţile cuvântului Lui Dumnezeu şi planurilor Sale care descoperă puterea Sa de a ne face mai mult decât biruitori asupra lipsurilor noastre. Aceasta va încuraja pe alţii să vadă un lider care percepe Evlavia mai mult ca pe un scop pentru care merită să lupţi decât ca pe un scop pe care l-am atins deja. (Fil. 3:1-16) Întrebările de mai jos au rolul de a stimula progresul spre Evlavie.
1. Petrece timp în rugăciune şi meditaţie folosind Psalmul 139 ca sămânţă pentru inspiraţie. Permite Lui Dumnezeu să cerceteze şi să descopere orice lucru care te-ar descalifica pentru lucrare. Scrie fiecare problemă şi începe procesul de pocăinţă, inclusiv a da socoteală cuiva. Limitează discuţiile de dare de socoteală la două sau trei probleme care ar fi cele mai scandaloase pentru conducerea ta.
2. După ce ai studiat tabelele 3-5, ai găsit ceva care ţi-ar scurt-circuita conducerea? Dacă da, ce ai avea de făcut să-ţi
schimbi viaţa pentru a se conforma modelului Divin de trăire?
3. Cum te conduce Dumnezeu în contextul conducerii pe care o exerciţi spre a te separa de restul grupului? Cu alte cuvinte, cum te “diferenţiezi” de grupul tău în aşa mod încât să îţi permită să conduci grupul?
by John A. White
Contributing Writer EXW
ern|
Keine Kommentare:
Kommentar veröffentlichen